Gående mindfulness

Datum: 2013-12-18 Tid: 06:04:00

Fotot tillhör Cindy DigitalFantasyArt

 

Mindfulness är ett stort intresse för mig. Det handlar om att vara här och nu för då är man fullt närvarande i kropp och sinne. Då släpps alla rädslor och man känner sig fri. Motion är viktigt som vi alla vet. Vi behöver röra på oss. Egentligen gillar jag att träna så hårt att svetten riktigt flyter om mig för det känns som om man svettas ut slaggprodukter då. Man kan nästan svettas ur sig sina bekymmer. Men gym funkar tyvärr inte på mig som högsensitiv för jag upplevde det svårt att bevara lugnet när det är så mycket stressade människor runt omkring mig. Men jag ska försöka ta tag i att börja springa för det hade nog gjort gott.

 

Men för mig blir det i alla fall mest långpromenader då jag har hund. Det är mycket rogivande och jag ser fram emot att få frisk luft. Jag kan justera intensiteten på promenaden med att powerwalka eller lugnt strosa runt efter hur jag känner för dagen. Det känns tryggt då jag orkar mer eller mindre beroende på om jag är överstimulerad eller inte. När jag går så försöker jag utöva en gående meditation. Det gör jag genom att betrakta naturen, omgivningen och människorna jag möter. Jag lyssnar ofta på bra musik men ibland behöver öronen vila och då kan man också uppskatta omgivningens ljud mer. När jag går försöker jag att vara i ögonblicket, andas lugnt och djupt, känna hur fötterna går i marken, vara uppmärksam på min kropp. Jag kan också räkna träden, blommorna, människorna eller vad som helst. Huvudsaken är att jag sysselsätter mitt sinne så de befinner sig i nuet i promenaden.  Det gör mig lugn och i många fall riktigt tillfreds.

 

Jag älskar ju att fota och det är också ett bra sätt att vara närvarande i ögonblicket. Men det är lite bökigt att ta med sig kameran varje gång jag ska ut och gå så den senaste tiden har jag börjat fota i minnet kan man säga. Jag betraktar omgivningen på samma sätt som om jag hade med mig min kamera. Jag ser detaljerna runt min omgivning, koncentrerar mig på vad jag finner vackert och försöker hitta de vinklar som hade blivit bäst på kort. Mycket effektivt!

 

Det enda som kan vara frustrerande när man inte har med sig kameran på riktigt är ju att man faktiskt inte kan ta kort när man verkligen vill. Jag var ute och gick vid vattnet en dag när det var en fantastik solnedgång och jag kunde inte ens ta kort med mobilen för hade inte med den. Så det var lite tråkigt. Men samtidigt så visste jag ju det och uppskattade nog den solnedgången ännu mer just därför. Jag riktigt sög in alla detaljer och det blev ett fint minne. 



Kommentarer
Namn:


E-postadress: (bara för mig)


Länk:


Kommentar: