Återhämtningsdagar

Datum: 2013-12-17 Tid: 06:48:00

Fotot tillhör Cindy DigitalFantasyArt
 

För mig handlar det först och främst om egentid. Jag kan inte få en ordentlig återhämtning om jag tvingas vara social samtidigt. Det är säkerligen helt individuellt men för mig funkar det bäst att vara själv. Återhämtning behöver jag när jag jobbat mycket, umgåtts i stökiga miljöer eller gjort något "nytt" dvs. något som inte tillhör vardagen som till exempel gått på fest, gått på kurs eller varit bortrest. Oavsett hur roligt något är, hur mycket jag än brinner för det så innebär mycket nya intryck en stor risk för överstimulering, och då måste jag vila för att komma i balans igen.

 

Om jag till exempel har varit på kurs en helg så försöker jag alltid planera in så att jag får en dag för mig själv innan jag börjar jobba igen. Huvudet och kroppen är ju fullproppad med information med allt som jag har sett, hört, känt, betraktat, analyserat etc. och detta behöver bearbetas innan jag kan ta in fler intryck. Det är ungefär samma sak som när man är proppmätt. Du behöver smälta maten först innan du kan äta mer.

 

Mina återhämtningsdagar kan nog upplevas som tråkiga för andra men det är som medicin för mig. Jag behöver ha det tyst och lugnt runt mig. Jag mediterar mycket och går långpromenader med hund, gärna i skogen. Jag lyssnar på musik och ser på gamla TV-serier eller filmer. Jag ser sällan på något nytt en återhämtningsdag för det blir ju nya intryck och då får hjärnan jobba igen vilket jag vill undvika. Ett Friends avsnitt jag sett hundra gånger förut passar därför perfekt för att komma ner i varv och bara få slappna av. Jag äter gott också, kryper ner i sängen och bara myser med min hund.

 

Jag tänker mycket också och går ofta igenom vad som hänt under exempelvis helgen. Det är ungefär som om du har sett en film som påverkade dig mycket. Negativt eller positivt. Då kanske du vill se om den så du "hänger" med i allt, för första gången du såg den var för överväldigande för dig. Så om jag t.ex. har varit på en stökig fest kvällen innan så går jag igenom festen i huvudet igen från början till slutet. Jag spolar framåt och bakåt, växlar mellan mina favoritscener och spolar förbi sådant som är tråkigt mellanspel och pausar om det är något jag vill "smälta" in och det är oftast det som var riktigt bra och får mig på gott humör att tänka på.

 

Jag undviker socialitet och kreativitet under återhämtning för meningen är att undvika stimuli så mycket som möjligt, även om det är roligt. Den enda kreativitet som kan ske under en återhämtningsdag är skrivandet. Då blir det mest i dagbokform eller som ett blogginlägg. Inga nya romaner alltså. Det är ifall jag känner att det är för mycket tankar som far runt och jag inte får någon ordning på dem. Att skriva en form av dagbok kan ge mig en bättre överblick av det hela. Så gör jag! :-)



Kommentarer
Namn:


E-postadress: (bara för mig)


Länk:


Kommentar: